SOLIDnie, czyli jak?
Skoro podstawy programowania obiektowego mamy już za sobą (dla tych, którzy przegapili - spis treści jest tutaj), to pora zająć się jakimiś poważniejszymi tematami związanymi z OOP :)Na początek chciałbym rozszyfrować akronim SOLID.
Co się za nim kryje? Zbiór pięciu podstawowych zasad dotyczących programowania obiektowego:
- Single responsibility principle
- Open/closed principle
- Liskov substitution principle
- Interface segregation principle
- Dependency inversion principle
Dzisiaj chciałbym powiedzieć o każdej jedynie kilka słów, a gruntownym omówieniem zajmę się już w niedługo:)
Single responsibility principle (Zasada jednej odpowiedzialności) mówi o tym, że klasa nie powinna mieć więcej niż jednego powodu do modyfikacji.
Open/closed principle (Zasada otwarte-zamknięte) mówi o tym, że elementy systemu powinny być otwarte na rozszerzenia, ale zamknięte na zmiany.
Liskov substitution principle (Zasada podstawienia Liskov) mówi o tym, że wszystkie metody, które korzystają z klasy bazowej powinny również z powodzeniem móc korzystać z klas dziedziczących po niej.
Interface segregation principle (Zasada segregacji interfejsów) dzieli interfejsy, które są rozbudowane, na mniejsze, w taki sposób, aby klient nie wiedział o istnieniu metod, które są dla niego nieużyteczne.
Dependency inversion principle (Zasada odwrócenia zależności) mówi o tym, żeby tam gdzie to tylko możliwe, tworzyć zależności w oparciu o abstrakcje, a nie konkretne implementacje.
Na dzisiaj to wszystko, ale biorąc pod uwagę kilka ostatnich dni, rozwinięcia tematu możecie się spodziewać bardzo szybko:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz